RENUNGAN PELAJAR (JANGAN MENGENAL PUTUS ASA)

Patah Sayap Bertongkat Paruh, Patah Paruh Bertelekan.


Burung tidak boleh terbang jika sayapnya patah. Burung yang kuat sememangnya akan tetap berusaha. Demi satu kehidupan, seekor burung yang patah sayapnya tetap berusaha untuk terus gagah menongkat muka atau kepalanya dengan paruh. Bertelekan bermaksud duduk dengan kedua-dua belah siku bertumpu pada sesuatu, biasanya muka. Burung bertelekan berkemungkinan menggunakan sayapnya yang patah untuk terus gagah.

Peribahasa patah sayap bertongkat paruh, patah paruh bertelekan bermaksud melakukan sesuatu itu tanpa mengenal erti putus asa.

Pelajar harus mempunyai jati diri yang kuat untuk terus maju. Pelajar yang mahu membanatu dirinya sendiri akan sentiasa bersungguh-sungguh melakukan sesuatu. Kesungguhan seseorang menjadikannya tahu dan faham erti putus asa.

Putus asa adalah satu sifat yang perlu dihindari oleh setiap orang. Bagi mengelakkan agar kita tidak berputus asa, kita seharusnya membaca sejarah atau pengalaman mereka yang telah berjaya. Berdasarkan pengalaman mereka yang telah menempa kejayaan sebelum ini, pasti kita dapati bahawa mereka juga pernah mengalami kegagaalan.

Kejayaan itu bukan milik mutlak seseorang. Kejayaan terletak kepada usaha yang gigih. Andai kata putus asa menjadi amalan, sudah semestinyalah kegagalan yang dicapai. Berikut adalah cirri-ciri mereka yang berputus asa:

1. Tidak berterima kasih kepada mereka yang membantu kita.

2. Merungut apabila diberi tugasan.

3. Menangguh-nangguh pekerjaan

4. Tidak bertanya semasa tidak faham

5. Tidak cekap mengutamakan pekerjaan (buat yang tidak penting dahulu)

6. Malas

7. Suka menyalahkan orang lain

8. Merasakan orang lain lebih hebat, tetapi tidak mahu berusaha menjadi hebat

Rumusan:

Jauhi sifat putus asa dalam diari hidup kita. Putus asa tidak banyk membantu. Bina matlamat hidup yang positif dan cari kaedah bagi mencapai matlamat tersebut. Jika mengalami kegagalan, gunakan kaedah lain yang dapat membantu. Setiap masalah ada jalan penyelasaiaannya, setiap jalan penyelasaian pula bukan lah mutlak. Jalan penyelasaian adalah berbeza mengikut permasalahan dan keadaan.



0 comments: