Sambutan Hari Guru 2016

Pengetua dan Penolong Kanan memotong Kek.

Sambutan hari Raya 2016

Pengetua melawat meja makanan staf.

Program Motivasi dan Kemahiran Belajar Tingkatan 1 2016

Ismail Yusof menyampaikan ceramah Kemahiran Mendengar dan Membaca.

Program Motivasi dan Kemahiran Belajar Tingkatan 2 2016

Dulaip Rudin menyampaikan ceramah Kemahiran Mengingat.

PRINSIP PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING

1 . Bimbingan dan kaunseling adalah proses yang terancang dan - berterusan. Pelajar dididik atau dibimbing untuk mendapat dan mempelajari pengalaman, nilai, sikap, perlakuan dan kemahiran yang sesuai dengan kehendak masyarakat majmuk.

2. Bimbingan dan kaunseling adalah untuk semua pelajar. Tiap-tiap pelajar memperoleh peluang bagi mendapat pertolongan tanpa mengira latar belakang kaum, agama atau kepercayaan.

3 . Semua pelajar mempunyai hak untuk mendapatkan pertolongan apabila mereka memerlukannya. Pada ketika tertentu seorang pelajar mungkin memerlukan pertolongan, sokongan dan bimbingan dalam proses perkembangan dirinya.

4. Bimbingan dan kaunseling adalah untuk melayan keperluan pelajar bagi perkembangan potensi dan kebolehan mereka. Program bimbingan dan kaunseling adalah untuk melayan keperluan individu supaya berkembang dengan kadar optimum mengikut tahap perkembangan dirinya.

5. Bimbingan dan kaunseling adalah untuk menolong pelajar memahami dirinya dan orang lain dengan mendalam,menjelajah tujuan-tujuan hidupnya dan menolong memilih serta merancang hidupnya dengan berkesan.

6. Bimbingan dan kaunseling berorientasikan masa sekarang dan masa depan.Usaha-usaha bimbingan dan kaunseling ialah untuk menjadikan pelajar itu lebih tegas diri, pandai menyesuaikan diri dan memahami implikasi tindakan-tindakannya sekurang-kurangnya digunakan dalam jangka masa panjang.

7. Bimbingan dan kaunseling menolong individu menyedari kelemahan dan memberi fokus kepada kekuatan dirinya. Dalam bimbingan dan kaunseling fokus adalah pada memperkukuhkan lagi kekuatan yang ada pada dirinya melalui aktiviti-aktiviti perkembangan dan pencegahan.

8. Bimbingan dan dan kaunseling adalah tanggungjawab bersama.
Dalam melaksanakan program dan aktiviti bimbingan dan kaunseling, semua pihak di sekotah iaitu pentadbir, guru bimbingan dan kaunseling, guru-guru lain, ibu bapa dan pelajar patut bekerjasama dan saling berunding antara satu sama lain.

9. Bimbingan dan kaunseling memerlukan pemahaman yang mendalam menyeluruh mengenai pelajar. Segala maklumat mengenai pelajar.

FALSAFAH PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING

BAHAWA SETIAP PELAJAR MEMPUNYAI POTENSI YANG BOLEH DIGEMBLEMGKAN SECARA OPTIMUM MENERUSI PENGURUSAN MENYELURUH PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING YANG CEKAP, BERKESAN DAN BERTERUSAN BERTERASKAN SUMBER DALAMAN DAN LUARAN BAGI MELAHIRKAN PELAJAR YANG SEIMBANG DARI ASPEK INTELEKTUAL, JASMANI, EMOSI DAN ROHANI SERTA BERIMAN DAN BERAMAL SOLEH.